Anonymous
Aduhai blog,

Kehidupan ibarat persoalan yang perlu diselesaikan oleh setiap insan yang bernafas di muka bumi ini. (over!) Sebagai manusia yang sedar tentang perkara ini, saya memang tak terlepas daripada mempersoalkan semula soalan tersebut.

Saya pasti setiap orang pasti akan merasa kekurangan pada diri sendiri. Seperti saya, saya selalu bertanya pada diri, kenapalah pendek? Kenapalah tak hensem dan sebagainya. Memang tidak dapat dinafikan, kita akan sentiasa mahukan kesempurnaan pada diri.

Tujuan saya menulis ini adalah bukan sahaja untuk saya meluahkan perasaan namun, saya mahu setiap orang yang berfikiran seperti saya menerima segala apa yang ada apda diri sendiri. Anggap sahaja kekurangan itu sebagai kelebihan. Kalau hidung kembang anggap sahaja itu satu keunikan. Kalau mata sepet anggap sahaja sebagai suatu keseksian. Kalau ada yang sentiasa memandang serong terhadap kita di tempat awam, anggap sahaja mereka cemburu dengan apa yang kita miliki.

Namun, harus diingat, jangan pula terlebih perasan. Seperti saya, kadang kala tidak dapat dinafikan akan mula memuji diri sendiri atau perasan lebih kerana ia hanya akan memakan diri. Jika kita berterusan menjebakkan diri dalam sindrom tersebut, kita sendiri yang akan kecewa kemudiannya. (ada pengalaman).

Tuhan mencipta manusia dengan kepelbagaian. Ada yang hensem, ada yang cantik. Namun tidak semuanya memiliki kelebihan yang sama. Jadi tanya kepada diri kita sendiri. Mungkin ada kelebihan yang ada pada diri kita cuma kita yang tidak menemuinya.

Sekian
0 Responses